Kuvituskuva

Kaatopaikat vaarassa

Suomen Ympäristökasvatuksen Seura on järjestänyt valokuvauskilpailun nuorille nimeltään Kaatopaikat vaarassa. Kilpailussa haastetaan pohtimaan uudesta näkökulmasta, miten nuorten omassa jokapäiväisessä elämässä näkyy kestävä elämäntapa ja kestävä kuluttaminen. Kilpailu nostaa esiin myös laajempia näkökulmia ja kysymyksiä.

Ensimmäinen näistä on juuri se, että kulutuskritiikin ja vastuullisuuden pitäisi olla osa arkea ja osa jokapäiväistä elämää. Esimerkiksi se, että koulussa järjestetään roskienkeruutalkoita kerran vuodessa on hienoa, mutta yksittäisiä tempauksia tärkeämpää olisi se, että näistä valinnoista ja ajattelutavasta tulisi osa arkea. Tässä on työsarkaa nuorien lisäksi myös vanhemmilla ja opettajilla, sillä tukea, tietoa ja innostusta tarvitaan.

Lisäksi uutta ajattelua tarvittaisiin myös siihen, että (kärjistäen) kierrätystä tärkeämpää olisi miettiä, mitä ja miten paljon ylipäätään ostamme. Monet tutkimukset painottavatkin juuri sitä, että suuri osa ekologisesti ajattelevistakaan kuluttajista ei koe kulutuksen määrässään olevan mitään ongelmaa, vaan painottavat ekotekoja kuten kierrättäminen ja ekologisempien tuotteiden ostaminen. Nämä ovat tietysti myös tärkeitä näkökulmia, mutta pitäisi myös osata sanoa ei kaikenlaisille trendeille ja tavaralle, mitä meille kaupitellaan. Henkilökohtaisesti olen kuitenkin sitä mieltä, että kulutuksen ylenpalttisuus ei ole mainostajien vika, vaan on meidän jokaisen omalla vastuulla, mitä kulutamme ja miksi. Mainostajat ovat ja tulevat olemaan osa yhteiskuntaamme niin kauan kuin se on kapitalistinen. Säännellä sitä toki tarvitsee, mutta eroon siitä ei päästä.

Seiska-/lööppityylinen kilpailujuliste nostaa esiin kolmannen näkökulman kulutuskritiikkiin. Median valta yleisöään ja yhteiskuntaa kohtaan on valtava. Media esimerkiksi asettaa yhteiskunnan agendan, sen mistä keskustelemme ja mikä on yhteiskunnassa huomionarvoista. Mikseivät tiedotusvälineet tiedottaisi niinkin yhteiskunnallisesti tärkeästä asiasta kuin kestävä elämäntapa ja ottaisi yhä innokkaammin kantaa kulutuskritiikkiin ja kestävään elämäntapaan? Miksei kulutuskritiikkiä nostettaisi tapetille niin kuin julkkisten leveää elämäntyyliä? Ehkä taustalla ovat lehtien sponsorit eli mainostajat, jotka eivät ehkä katsoisi suopeana, jos heidän mainoksiensa vieressä komeilisi iso artikkeli kulutuksen vaaroista. Joidenkin kriitikoiden mukaan nämä mainostajat ovatkin itse asiassa lehtien varsinaisia asiakkaita, ja yleisö lehtien tuote, mutta tämä pohdinta on varmaankin rajattava tämän tekstin ulkopuolelle.

Neljäntenä näkökohtana voidaan vielä mainita se, että on hienoa, että kilpailun kansikuvamalliksi on valittu menestyvä julkkis ja bisnesmies, ”Pekka Pätäkkä”. Tämän (fiktiivisen) henkilön kautta voidaan tuodaan esille sitä, että kulutuskritiikki ja kestävä elämäntapa ovat meitä kaikkia varten. Monet nuoret ja opiskelijat voivat esimerkiksi päätyä kannattamaan näitä arvoja enemmän tai vähemmän pakosta, kun rahat ovat tiukalla. Ennemmin tai myöhemmin he (toivottavasti) kuitenkin siirtyvät työelämään ja tämä usein tuo mukanaan myös suhteettomasti leveämmän elämän. Kulutuskritiikin ei kuitenkaan pitäisi olla kiinni lompakon koosta varsinkin kun juuri tässä ikäryhmässä kulutus viihteeseen ja ”turhakkeisiin” on usein suurinta, kun palkka juoksee mutta lapsia ei vielä ole.

Toisaalta kun perhettä lähdetään rakentamaan nämä nuoret aikuiset ovat myös parhaassa mahdollisessa asemassa opettaa oikeita arvoja myös lapsilleen. Lapsille voi jo pienestä pitäen selittää, kuinka mainostajat yrittävät heihin vaikuttaa, ja oikein selitettyinä lapset oppivat tämän jo hyvin nuoresta. Siitä voi tehdä hauskan leikin, sen sijaan että lapset mankuisivat jatkuvasti uusien trendilelujen perään. Lisäksi lapset oppivat mallista. Näin ympyrä sulkeutuu, ja toivottavasti jonain päivänä kilpailun nimi tulee olemaan totta.

Itse seuraan mielenkiinnolla, miten nuoret ottavat kilpailun asettaman Oryginalna Viagra 100mg haasteen vastaan. Toivottavasti näkökulmia nousee muitakin kuin kierrättäminen. Tosin ainakaan itse en ole vielä löytänyt luovaa tapaa kuvata ei-kuluttamista. Ehkä nuoret ovatkin luovempia kuin tällainen puiseva parikymppinen!

Lisätietoja kilpailusta: www.ymparistokasvatus.fi/kaatopaikatvaarassa tai www.facebook.com/kaatopaikatvaarassa

Tagit: ,

Kommentointi on suljettu.

Site by Alpiini

Luontoliitto.fi
ÄOM-logo
mainoskupla.fi