Kuvituskuva

Ovi kiinni, ostolämmin!

Kun säät ovat viilentyneet, lähistön lounaspaikoissa on tullut syödessä vilu. Tänäänkin istuttiin takit niskassa ruokaa lappaamassa. Onko keittiön puolella niin kuuma, vai onko ilmiö osa jotakin nyt niin muodikasta energianuukailukampanjaa, esimerkiksi parhaillaan vietettävää energiansäästöviikkoa tai Vihreää sormenjälkeä?

Ikävä kyllä, päinvastoin. Ruokapaikan ovi oli sepposen selällään kadulle, jonne mahdollinen lämmityskin karkasi. Koska kyse oli ns. etnisestä paikasta, pohdimme työkavereiden kanssa kulttuurieroja. Hesarissa oli viime viikolla juttu Romanian ostospäihtymyksestä. Bukarestiin laajentaneen R-kioskin paikallisjohtaja kertoi tärkeän vinkin: kioskin oven pitää olla kutsuvasti auki. Jos ovi on kiinni, ihmiset eivät uskalla tulla sisään ja myynti putoaa 40 prosenttia.

Muistelimme, että kylmähän se on kalvanut muissakin lähikatujen etnisissä lounaspaikoissa. Tuntui vieraalta suomalaisille, että elohopean painuessa kympin alle tuuletetaan koko päivä.

Kunnes sitten astuimme kadulle. Se on täynnä pieniä liikkeitä, joista jokaisen (paitsi yhden) ovi oli auki kadulle. Vähintäänkin ulko-ovi, joissakin paikoissa myös tuuletuskaapin ovi. Käännyimme kulman ympäri, toisella kadulla sama juttu.

Havainto yllätti. Eivät kai ne ovet ennen ole olleet auki kaiken aikaa? Ja mitä järkeä siinä on? Kaipa me kuluttajat osaamme halutessamme kävellä sisään liikkeeseen, vaikka ulko-ovi ei repsottaisikaan apposen avoimena. Kunhan ei lukossa ole.

Pieni yksityiskohtahan tämä on hullun energiankulutuksen maailmassa. Mutta lämmön laskeminen harakoille tuntuu silti oudon turhalta, kun koko maata yritetään valjastaa yhteisiin ilmastotalkoisiin. Ja ostamisen psykologia on kummallista.

Tagit: , , , , , , ,

2 kommenttia

  1. Toinen käsittämätön asia on se, että joissakin kaupoissa on kylmäaltaiden sijaan kylmäosia! Etenkin kesällä se on kaameaa, kun ulkona on helle ja sisällä jäätyy kesävaatteissaan. Ja se, että ostoskeskuksissa on talvisin niin kuuma, että talvivaatteet päällä läkähtyy. No, onneksi ei ole tarvetta mennä ostoskeskuksiin kauhean usein.

Kommentoi

Site by Alpiini

Luontoliitto.fi
ÄOM-logo
mainoskupla.fi