Kulutus.fi
Kuvituskuva

Näin järjestät vaatteidenvaihtotapahtuman!

Monen kaapit pursuavat vaatteita ja silti tuntuu, ettei ole mitään päällepantavaa. Vaihtelu virkistäisi, mutta ympäristöä ei haluaisi kuormittaa turhalla shoppailulla. Ratkaisu: vaihdellaan turhia vaatteita keskenämme! Vaatteidenvaihtotapahtumassa pääsee eroon itselle tarpeettomista vaatteista ja samalla useimmiten löytää jotain uutta kaunista ja mieluisaa päällepantavaa.

Luonto-Liitossa toimiva Kulutuskriittinen ryhmämme on järjestänyt vaatteidenvaihtoiltoja kaksi kertaa vuodessa vuodesta 2009 saakka. Aluksi illat olivat kotoisia muutaman kymmenen ihmisen tilaisuuksia, mutta vähitellen sana on kiirinyt ja kiinnostus toimintaa kohtaan kasvanut. Edelliseen, marraskuussa järjestettyyn tapahtumaan ilmoittautui Facebookissa yli 400 ihmistä (siinä vaiheessa jouduimme sulkemaan ilmoittautumisen), ja myös Kymmenen uutisten kuvaajat olivat paikalla.

Toiveemme on, että yhä useampi järjestö, porukka ja yksityishenkilö innostuisi järjestämään vaatteidenvaihtotapahtumia – kaikille avoimia, tai vaikka vain parin samankokoisen kaverin kesken. Tapoja on monenlaisia, mutta tässä meidän hyväksi havaitsemat vinkit tapahtuman järjestämiseen!

Tila ja tarvikkeet

Meidän tapahtumiemme vahvuutena on ollut Pauligin huvilan upea miljöö. Tapahtuman voi kuitenkin pitää melkein missä tahansa tilassa, johon mahtuu suunniteltu määrä ihmisiä sekä pöytiä ja rekkejä.

Kannattaa lainata jostain vaaterekkejä ja henkareita, sillä vaatteita on paljon helpompi selailla rekeissä kuin pöydillä. Me olemme yleensä laittaneet rekkeihin takit, paitoja ja mekot. T-paidat, farkut ja lyhyet hameet ovat olleet pöydillä, kengät lattialla, laukut ja asusteet tuoleilla.

Rekkeihin ja pöytiin kannattaa teipata kyltit, joissa lukee, mikä vaatekappale kuuluu mihinkin, se helpottaa vaatteiden esille laittamista. Jos tulijoita on vähän, ryhmittely voi olla vaikkapa ”yläosat, alaosat, ulkovaatteet, kengät, asusteet.” Jos paikalle on tulossa enimmäkseen naisia, mutta myös pari miestä, miesten vaatteille (tai unisex-vaatteille) kannattaa merkitä oma paikkansa.

Olisi hyvä, että tilassa olisi joku syrjäisempi paikka tai sivuhuone, jossa vaatteita voi sovittaa. Sovitustilaan kannattaa tuoda peili. Vessakin toki käy, mutta sinne pääsyä on kurja joutua jonottamaan. Yhteisessä sovitustilassa on se hauska puoli, että siellä näkee konkreettisesti, kuinka itselle tarpeettomaksi jäänyt vaate voi sopia jollekin toiselle täydellisesti. Uuden omistajan iloa on ihana seurata, ja hänelle voi kertoa vaatteen taustasta. Meidän illoissamme on ollut mahtava yhteishenki tuntemattomienkin kesken, ja osallistujat ovat kannustaneet toisiaan kokeilemaan yllättäviäkin vaatteita.

On myös tärkeää, että osallistujien omille ulkovaatteille ja kengille on osoitettu joku selvästi erillinen paikka tai naulakko, jotta ne eivät mene sekaisin vaihdettavien vaatteiden kanssa!

Kuinka se toimii?

Meidän illoissamme on ollut periaatteena, että viemisiä ja tuomisia ei lasketa. Vaatteita on aina saapunut niin paljon, ettei ole haitannut, vaikka joku ottaisi vaatteita enemmän kuin tuo tai ei toisi niitä ollenkaan. Kävin kerran tapahtumassa, jonne jokainen sai tuoda vain 5 vaatetta. Kun vaatteita oli paikalla noin vähän, oli vaikea löytää mitään juuri itselle sopivaa.

Kun ihmisiä saapuu paikalle, he saavat itse asetella tuomansa vaatteet rekkeihin ja pöydille. Samalla he voivat heti alkaa katsella ja sovitella muiden tuomia vaatteita. Osallistujien ei tarvitse saapua paikalle tietyllä kellonlyömällä, vaan tapahtumaan voi tulla ”liukuvalla aikataululla” – näin vaatteita tulee ja menee tasaiseen tahtiin, eikä missään vaiheessa tule suurta ruuhkaa.

Kun ihmisiä saapuu, on hyvä, että joku järjestäjistä on ovella ottamassa heitä vastaan ja kertomassa, kuinka systeemi toimii. Järjestäjille voi myös laittaa vaikkapa rintaan lapun, jossa lukee ”järjestäjä”, jotta osallistujat tietävät, keneltä voi kysellä. Ohjeistamisen lisäksi järjestäjiä ja vapaaehtoisia apureita tarvitaan alkujärjestelyihin (rekkien pystyttäminen ja pöytien järjestely) sekä loppusiivoukseen ja -roudaukseen.

Meidän vaatteidenvaihtotapahtumamme ovat olleet aina ilmaisia, mutta tiedän järjestetyn sellaisiakin, joihin on pääsymaksu esimerkiksi tilavuokran kattamiseksi. Meillä on ollut yleensä tarjolla pientä iltapalaa, ja sen yhteydessä purkki, johon saa jättää vapaaehtoisen maksun.

Vaatteiden loppusijoitus

Periaatteenamme on ollut, että kenenkään ei tarvitse raahata takaisin kotiin niitä tuomiaan vaatteita, joita kukaan muu ei ole halunnut. Tämä on kätevää siksi, että ihmisiä voi illan mittaan tulla ja mennä, eikä osallistujan näin tarvitse jäädä  odottelemaan illan loppumista nähdäkseen, ovatko omat vaatteet menneet.

Paikalle kannattaa varata jätesäkkejä loppupakkausta varten, ja pyytää osallistujiakin jättämään muovi- ja Ikea-kasseja johonkin niitä varten merkittyyn paikkaan. Kun ilta päättyy, olemme pakanneet vaatteet säkkeihin ja lajitelleet samalla erilleen lumput ja kierrätykseen kelpaamattomat vaatteet, jos sellaisia on. Säkit on nostettu jonnekin odottamaan kierrätykseen viemistä, tai autoon, jolla ne on seuraavana päivänä viety Kierrätyskeskukseen.

Osallistujille on hyvä kertoa jo iltaa mainostaessa, ettei omia vaatteita tarvitse viedä illan jälkeen takaisin kotiin. Vaatteille voi myös keksiä jonkun hyvän lahjoituskohteen, jos jaksaa illan jälkeen lajitella vaatteita lahjoituskohteen vaatimusten mukaan. Kierrätyskeskuksella ja Fidalla on myös noutopalvelu, joka täytyy varata etukäteen. He eivät tosin tee noutoja ilta-aikaan.

Tiedotus

Jos suunnitelemasi tapahtuma on kaikille avoin, sille kannattaa luoda julkinen Facebook-tapahtuma ja jakaa linkkiä sellaisissa Facebook-ryhmissä, joiden osallistujia tapahtuma saattaisi kiinnostaa (esim. tavarankierrätysyhteisöt, paikallinen kaupunginosaryhmä, pk-seudun tapahtumissa Vaatteenvaihtajaiset pääkaupunkiseudulla -ryhmä).

Järjestäjille on helpointa, jos etukäteen tietää edes suunnilleen, paljonko väkeä tapahtumaan on tulossa. Kun tapahtumamme olivat alussa pienempiä, pyysimme osallistujia ilmoittautumaan etukäteen sähköpostitse. Nyt, kun tapahtumat ovat paisuneet, ei ole resursseja käsitellä sähköposti-ilmoituksia, joten ilmoittautuminen tapahtuu osallistumalla Facebook-tapahtumaan.

Kannattaa miettiä etukäteen, kuinka suuri määrä ihmisiä tilaan mahtuu, ja mikä on maksimi osallistujamäärä. Tosin Facebookissa ilmoittautuneista aina osa jättää tulematta paikalle.

Tapahtuman esittelytekstissä on tärkeää tuoda esille, että iltaan saa tuoda vain siistejä ja hyväkuntoisia vaatteita. Monella on kaapin pohjalla kaikenlaisia tahraantuneita tai kulahtaneita lumppuja, joista haluaisi päästä eroon, mutta niiden paikka ei ole vaatteidenvaihtotapahtumassa – kivojen ja käyttökelpoisten vaatteiden löytäminen on vaikeampaa, jos joukossa on paljon lumppuja. Sellaisia vaatteita, joissa on jokin helposti korjattava pikkuvika (esim. nappi puuttuu) voi toki tuoda.

Vielä viimeinen vinkki: Vaatteidenvaihtotapahtuman mainostuksessa ei kannata viljellä liikaa sanoja ”kierrätys” tai varsinkaan ”toisen romu on toisen aarre” – eikä myöskään likaisenvihreitä ja ruskeita ”ekovärejä”. Silloin paikalle voi uskaltautua myös sellaisia ihmisiä, jotka tykkäävät vaatteista ja pukeutumisesta, mutta vierastavat ekoilua. Parhaimmillaan tapahtuma voi olla tällaiselle henkilölle silmiä avaava kokemus: käytetty vaate voi olla upea ja tyylikäs, ja kaiken lisäksi ilmainen!

Tagit: , ,

2 kommenttia

  1. Tällä tavalla vaatteet pääsevät helpommin uuteen kotiin, kun tuo vaatteidenvaihtotapahtuma järjestetään riittävän isossa piirissä. Itselläni on sen verran suppea ja vartaloiltaan erimuotoinen ja -kokoinen kaveripiiri, että läheskään kaikki vaatteet eivät löytäisi uutta, onnellista omistajaa, jos järjestäisin vaihtokutsut vaikka tässä kotonani.
    Mutta tosiaan, kun on riittävän iso porukka eikä tarvia olla keskenään niin tuttujakaan, niin vaatteet löytävät helpommin tiensä eteen päin. Eikä ole aivan samaa vaivannäköä kuin kirpputori pöydästä tai loosista. Vaikka sinänsä tietty kannatan kirpputorejakin vaatteiden ja muunkin tavaran kierrätyspaikkoina.
    Isomman vaihtotapahtuman ja sille sopivan paikan järjestäminen ei ehkä ole aivan yksinkertainen. Kuka esim. maksaa vuokran, kuka on organisoija (Martat,jonkin oppilaitoksen oppilaskunta, ruokapiiri, Maa- ja kotitalousnaisten osasto, Lions Ladyt, urheiluseura tms?), miten pienellä paikkakunnalla homma vielä onnistuu, tarvitaanko puffetti jne.
    No, ehkä näillekin tapahtumille muotoutuu oma kulttuurinsa!

  2. Olen ilmoitauttunut tapahnumalle mutta nyt on tullut estee :( . Olisiko mahdollista tuoda vaatet etukaten paikalla?

    terkuin

    Liliana

Kommentoi

Site by Alpiini

Luontoliitto.fi
ÄOM-logo
mainoskupla.fi