Kuvituskuva

Moni pullo päältä kaunis

Hesarin taloussivuilla oli lauantaina (16.6.) iso juttu siitä, kuinka limupullon muodosta ja väristä tulee kilpailuvaltti ensi vuoden alussa. Silloin nimittäin kertakäyttöisiltä juomapakkauksilta poistuu haittavero, jos niiden materiaali kierrätetään. Juomahyllyllä se näkyy alumiinitölkkien ja kertakäyttöisten muovipullojen lisääntymisenä.

Kun appelsiinilimupullo saattaa nykyään saada pesun ja uudelleentäytön jälkeen sisäänsä kolajuomaa, ulkonäöllä erottautuminen on mahdollista vain etiketissä ja korkissa. Vuoden 2008 alussa juomien valmistajat vapautuvat uudelleenkäytön riesalta, jolloin kertakäyttöisistä limupulloista voidaan tehdä minkä näköisiä tahansa. Vaikka umpioransseja palloja.

Lankeaako kuluttaja sitten siihen halpaan, että valitsee juomansa pullon värin ja muodon perusteella? Itse pelkään sitä, että kuluttaja nielee uudistuksen väitetyt ympäristöhyödyt sellaisenaan, kun päätös todellisuudessa tehtiin vapaan kilpailun edistämiseksi.

Faktahan on se, että juomapullo on käytön jälkeen järkevää pestä ja täyttää. Lasipullo kiertää keskimäärin 33 kertaa ja muovinenkin 18. Se on huomattavasti fiksumpaa kuin tehdä 18 kertaa uusi pullo, rouhia vanha ja myydä sen raaka-aine kansainvälisillä PET-muovimarkkinoilla. Vaikka kuljetukset vähenisivätkin jonkin verran.

Pullonpalautus herättää suomalaisissa poikkeuksellisen myönteisiä mielikuvia. Kun ajankuvamittarissa vuonna 2005 kysyttiin 1293 vastaajalta suhtautumista erilaisiin asioihin, pullonpalautusjärjestelmä voitti koko roskan. Siihen suhtautui myönteisesti 97 % suomalaisista! Toiseksi pääsi työ (94 %) ja kolmanneksi tasa-arvo (93 %). Alumiinitölkkien yleistymiseen juomakaupassa suhtautui myönteisesti vain 26 % vastaajista. (Martti Puohiniemi: Täsmäelämän ja uusyhteisöllisyyden aika. Limor kustannus 2006.)

Kertakäyttöpullosta juonut kuluttaja vie vuonna 2008 pullonsa yhä siihen rakkaaseen palautuspisteeseen ja saa pantin, aivan niin kuin ennenkin. Siksi pelkäänkin, että kuluttaja ei ymmärrä, kuinka isosta muutoksesta on kyse. Palautuspakkauksen viestintäpäällikkö sanoi Hesarin jutussa, että ”tämä on ehkä suurin muutos alalla sen jälkeen, kun kalja siirtyi Alkosta maitokauppaan”. Pullon kierrättäminen materiaalina on aivan eri asia kuin sen uudelleentäyttäminen.

Olvin markkinointijohtaja arvioi, että täyttöpullot katoavat markkinoilta 2-7 vuoden kuluttua. Hyvin toimivan, ympäristöystävällisen systeemin romuttaminen suututtaa. Siksi aion tästä eteenpäin boikotoida alumiinitölkkejä ja kertakäyttöpulloja. Pullo on poliittista!

Katso lisää: www.luontoliitto.fi/pullopoliisi

Tagit: , ,

Kommentoi

Site by Alpiini

Luontoliitto.fi
ÄOM-logo
mainoskupla.fi