Kuvituskuva

Mistä löytyvät ympäristönsuojelijan uudet vaatteet?

”Syysuutta”, houkuttelevat kaupat ja asettavat antinsa helposti saataville. Eettiselle kuluttajalle vaatteiden hankkiminen on usein kuitenkin monimutkainen asia: päälle pantavan pitäisi olla paitsi kivaa, käytännöllistä ja sopivaa, myös ympäristöä ja työntekijöiden oikeuksia ajatellen valmistettua. Mitä yksittäinen kuluttaja voi tehdä vaatetuksen kestävyyden edistämiseksi?

Eettinen tyyliniekka

Tamperelainen medianomi Olli-Poika välttää hikipajatuotteita ja suosii ompelijoilla ja vaattureilla tehtyjä vaatteita. ”Pyrin pukeutumaan persoonallisesti”, hän kirjoittaa. ”Rikkoutuneen vaatteen joko korjautan tai käytän uuden vaatteen materiaaliksi. Lisäksi tuunaan vanhoja vaatteita tyylikkäämmiksi.” Olli-Pojalle vaatteet heijastavat ideologiaa, ja hän on tarkka logojen ja symbolien suhteen. ”Vältän tiettyjä brändejä ja huomioin myös eläinten oikeudet pukeutumisessani. Vaatteiden valmistusolosuhteet ja tuotantoprosessit pitäisi tehdä läpinäkyväksi, jotta kuluttajat tietäisivät, mitä ostavat.”

Etsivä löytää

”Tärkeintä on, että vaate on käytännöllinen ja nätti”, tiivistää helsinkiläinen opiskelija Meri oman vaatefilosofiansa. Meri on valmis käyttämään aikaa ja näkemään vaivaa, jotta löytäisi jotakin, mikä todella miellyttää. ”Kirpputoreilla voi shoppailla paremmalla mielellä, sillä silloin ei tarvitse miettiä esimerkiksi vaatteen valmistukseen tarvittuja materiaalivirtoja”, hän pohtii. Vaikka Merin mielestä on tärkeää, että vaate kertoo kantajastaan, sesonkien mukaan hän ei suostu hyppimään.

Laiska shoppailija, hyvä shoppailija

”Minusta tärkeintä on ostaa mahdollisimman vähän. Silti haluan pukeutua etenkin töissä kohtuullisen siististi”, kertoo helsinkiläinen toimittaja Elina. ”En pidä shoppailusta, ja laiskuuteni rajoittaa paitsi ostelua yleensä myös eettistä ostamista”, hän tunnustaa. Elinan mielestä on kuitenkin tärkeää kysellä kaupoissa vaatteiden alkuperästä. ”Jaksan toivoa, että tämä ennen pitkää parantaa reilusti ja ympäristöä ajatellen tehtyjen vaatteiden saatavuutta.”

Vaatetus vain pieni siivu kotitalouksien ympäristökuormasta

Kotitalouksien aiheuttamista ympäristövaikutuksista vaatetus ja jalkineet muodostavat vain murto-osan. Kun kotitalouksien kulutusmenoista niihin kuluu viisi prosenttia, luonnonvarojen kokonaiskäytöstä vaatetus ja jalkineet vievät kaksi prosenttia. Luvut selviävät Ilmo Mäenpään Kulutuksen ympäristökuormitus -laskelmista (2004), ja ne perustuvat vuoden 1999 tietoihin.

Laskelmista löytyy myös muita kiinnostavia tietoja vaatetuksen ympäristöjäljestä: Jos esimerkiksi tarkastellaan vaatetuksen ja jalkineiden aiheuttamia kasvihuonekaasupäästöjä, määrä on kolme prosenttia kaikista kotitalouksien kasvihuonekaasupäästöistä. Kotitalouksien loppujätteestä puolestaan noin viisi prosenttia on kenkiä ja vaatteita.

Ympäristölaskelmien pohjalta näyttää siltä, että kulutuskeskustelussa vaatteiden ja kenkien shoppailusta puhutaan enemmän kuin ne suhteellisesti vaikuttavat ympäristöön. Toisaalta kuitenkin vaatetus- ja tekstiiliteollisuus yhdessä ovat maailman suurimpia teollisia työnantajia. Niiden piirissä työskentelee jopa 25 miljoonaa ihmistä – usein epäsuotuisissa oloissa. Kokonaisuudessaan kehitysmaista tulee jopa kolme neljäsosaa maailman vaateviennistä.

Vaatetusala ei siis ole millään muotoa vapaa eettisistä ongelmista – edes sellaisilla sektoreilla, joilla luulisi. Esimerkiksi luonnonmateriaaliksi mielletyn puuvillan pelloille syydetään enemmän tuholaismyrkkyjä kuin minkään muun kasvin viljelyksille. Samoin luonnollista leimaa kantavan nahan käsittelyssä käytetään vaarallisia kemikaaleja ja tuotetaan suuria määriä vaarallista jätettä. Ne taas aiheuttavat sairauksia ja ennenaikaisia kuolemia sadoille tuhansille ihmisille Pakistanissa ja Bangladeshissa. Suomessa kotitaloudet laittavat kenkiin ja vaatteisiin kuitenkin yhä enemmän rahaa: esimerkiksi vuosina 1990–2003 kotitalouksien menot vaatetukseen ja jalkineisiin kasvoivat 16 prosenttia.

Annukka Berg

Artikkeli on julkaistu aikaisemmin Luonnonsuojelijassa (4/2007)

Tagit:

Kommentoi

Site by Alpiini

Luontoliitto.fi
ÄOM-logo
mainoskupla.fi