Kuvituskuva

Mainonnan totuus ja kohtuus

Millainen olisi totuudenmukainen mainos? Voivatko mainokset myös tuoda esille tuotteiden haittapuolet? Voivatko mainokset olla rehellisiä sen suhteen mikä on terveellinen ja kohtuullinen kulutus, mitkä kyseisten tuotteiden tuottamisessa aiheutuneet ympäristövaikutukset olivat?

Kuvitellaan vaikkapa Coca-Cola mainosta jossa sanotaan ”Coca-Cola, hyvän makuinen mutta epäterveellinen. Yksi pullo viikossa on sopiva määrä!”. Tai H&M:n mainos ”Hieno paita, mutta muistakaa Kiinan kaikki saastuneet vesistöt ja ilma sekä työntekijöiden epäinhimillinen arki!”

Mielikuvamainokset levittävät epätotuudenmukaisuutta ympärillemme hämärtämällä tuotantomekanismien ja kulutuksen seuraamuksia sekä hämärtämällä tai manipuloimalla meidän käsityksiämme tarpeistamme. Kieltämättä totuus ja totuudenmukaisuus kuuluvat ihmiselämän haastavimpiin käsitteisiin: miten voimme olla täysin totuudenmukaisia? Tämä vaatii ääretöntä itsetuntemusta sekä yhtä paljon rohkeutta ja rakkautta.

Mainonnan ongelma ei kuitenkaan ole sen puutteellinen itsetuntemus, vaan pikemminkin sen epärehellisyys. Meillä on tiedossa kulutuksemme ympäristöhaitat, meillä on tiedossa kulutuksen sosiaaliset epäoikeudenmukaisuudet ja meillä – tai ainakin itse mainostoimistoilla ja yhtiöillä – on tiedossa, miten mielikuvamainontaa systemaattisesti käytetään synnyttämään kulutuskasvua, riippumatta siitä, mitkä kulutuksen haittapuolet ovat.

Kohtuus on käsite, joka puhuttelee ihmisen sydäntä. Käsite ei anna meille mitään selkeitä merkityskriteereitä tai -rajoja – tämä on osa käsitteen merkitystä. Meidän on niin sanotusti itse tunnettava, missä kohtuuden rajat kulkevat. En kuitenkaan halua ehdottaa, että kohtuuden käsitys on täysin subjektiivinen asia; emme itse voi valita mikä on kohtuullista.

Kohtuullisuuden ymmärtäminen vaati meiltä rehellisyyttä ja totuudenmukaisuutta itseämme kohtaan. Se vaatii avoimuutta kohdata elämäntapamme vaikutuksia niin omaan itseemme kuin myös muihin. Tämä avoimuus ja totuudenmukaisuus kertoo meille, milloin käyttäytymisemme ja tapamme elää on kääntynyt itseämme ja muita vastaan. Tässä rehellisessä ja avoimessa elämän kohtaamisessa kohtuus näyttää kasvonsa.

Kuin henkilö, joka jonkun vietin takia välttää totuudenmukaisuuden kohtaamista säilyttääkseen vanhat tapansa, myös mielikuvamainonta viestittää meille kieroja ja totuudenmukaisuutta vältteleviä sanomia ylläpitääkseen ja edistääkseen riistokapitalismia. Lisäämällä totuudenmukaisuutta lisäisimme kohtuullisuuden siemeniä.

Tagit: , ,

1 kommentti

  1. Olen yleisestikin ollut sitä mieltä, ettei tuotteita mainostavia mainoksia kannata ottaa tosissaan. Yritän valita tuotteen, jonka hinnasta osa ei mene mainoksiin, jotka ovat täynnä suoraa valehtelua ja turhia unelmia. Itse tuotteen valmistukseen ja muihin tuotantokustannuksiin voi käyttää enemmän rahaa, jos turhaa mainostilaa ei tarvitse ostaa.

    Lisäksi useimmat mainokset ovat vastenmielisiä ja tunkevat joka paikkaan. Asiallinen kirjoitus.

Kommentoi

Site by Alpiini

Luontoliitto.fi
ÄOM-logo
mainoskupla.fi